مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی 89 صحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی 89 صحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت مشارکتی
مبانی نظری مدیریت مشارکتی
پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی
پیشینه داخلی مدیریت مشارکتی
پیشینه خارجی مدیریت مشارکتی
پیشینه پژوهش مدیریت مشارکتی
پیشینه نظری مدیریت مشارکتی
ادبیات نظری مدیریت مشارکتی
چارچوب نظری مدیریت مشارکتی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت مشارکتی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت مشارکتی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

مقدمه

كاركنان هر سازمان به دلیل داشتـن نظـریات ، افـكار و خـلاقیت ها با ارزش ترین سرمایه به حـساب می آیند طبیعتا در جهان امروز آنچه كه بیش از همه دارای اهمیت است نیروی انسانی است . به طوری كه اقتصاد دانان معتقدند آنچه در نهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یك سازمان و جامعه را تعیین می كند منابع انسانی آن است نه سرمایه یا منایع مادی دیگر . این منابع انسانی هستند كه سرمایه ها را متراكم می سازند، از منابع طبیعی بهره برداری می كنند ، سازمان های اداری ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی را به وجود می آورند و توسعه را پیش می برند ( جعفری قوشچی، 1380،75 ) 

 

 

 

شكل استبدادی و كلاسیك اداره كردن از آغاز سازماندهی نهادهای سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی توسط مردم به حیات خود ادامه داده است . در این نظام قدرت و حقوق حاكمیت در دست گروه كوچكی است كه اعضای آن بر دیگران اعمال قدرت می كنند . به همین  خاطر امروزه سازمان ها تحت عناوین گوناگونی در پی تغییر آفرینی و نوآوری هستند . برخی در پی بهبود بخشیدن به راهبردها ، بینش ها یا ارزش ها هستند و بعضی طرفدار مداخله كارمند در تصمیم ها و بعضی خواهان مدیریت با كیفیت كلی می باشند ( مك لگان و كرسیتونل ،1377،215 ) به هر حال مشاركت انسان در سرنوشت خویش یك اصل و نیز نیازی فطری است كه از بدو خلقت انسان وجود داشته و همواره نیز وجود خواهد داشت . بر پایه همین اصل است كه دامنه این نوع نیاز هر روز گسترده تر می شود و ابعاد دیگر زندگی را در بـر می گیرد ( زارعی ،1379،59 )نظـام مشـاركـت می تواند به سرمایه انسانی متناسب با خصوصیات و روحیات او هویت ببخشد تا به این سرمایه با ارزش تنها به عنوان ابزاری جهت نیل به اهداف سازمان نگریسته نشود . 

 

 

 

مدیریت مشاركتی عبارت است از به وجود آوردن فضا و نظامی توسط مدیریت كه تمام كاركنان ، مشتریان و پیمانكاران یك سازمان در روند تصمیم گیری و حل مسائل و مشكلات سازمان با مدیریت همكاری و مشاركت كنند . تاكید اصلی این نوع مدیریت بر همكاری و مشاركت داوطلبانه كاركنان ، مشتریان و پیمانكاران است و می خواهد از ایده ها ، پیشنهادات ، ابتكارات و خلاقیت ها و توان فنی و تخصصی آنها در حل مسائل و مشكلات سازمان در جهت بهبود مستمر فعالیت های سازمان استفاده كند ( روشندل ،1381،151 ) 

 

 

 

مدیریت مشاركتی راهی است برای مبـارزه با بـوروكـراسی ، ضـرورتـی است ناشی از رشد اندازه سازمان های اقتصادی – اجتماعی در جوامع صنعتی ، نیازی است برای همكاری شبكه ای در جوامع فراصنعتی ، راه حلی است برای وحدت مجدد در جوامعی كه برژایه جدایی ، انزوا و عدم ارتباط بنا شده اند و بالاخره پاسخی منطقی به شرایط و چالش های امروزی است . 

اهمیت مدیریـت مشاركتی تا بدان حدی است كه یك دهه پیش صاحبنـظران از جمله “لی پرستون1 ” و ” جیمزپست2 ” آن را « سومین انقلاب در مدیریت » نام نهاده اند؛ نخستین انقلاب پدید آمدن سلسله مراتب سازمانی و دومین انقلاب جـدایی مدیـریت از مالـكیت و حـرفـه ای شـدن مـدیریت بوده است ( روشندل ، 1381 ) ، نتایج تحقیقات و تجربیات پژوهشگران نشان می دهد كه مشاركت سبب افزایش بازدهی ، اثر بخشی ، بالا رفتن كیفیت ، كاهش تعارض و افزایش تفاهم میان رئیس و مرئوس ، كاهش مقاومت های منفی نظیر غیبت ، تاخیر و كم كاری ، افزایش انگیزش و تعهد كاركنان می شود كه در نهایت منجر به بهره وری سازمانی می گردد . 

 

 

 

 

 

سیر تکوین مدیریت مشارکتی

مشارکت در اداره امور از دیرباز که گروه ها وسازمان های انسانی به وجود آمدند مورد توجه بوده است ، لذا پدیده نوینی در مدیریت تلقی نمی شود . در طول تاریخ از اصل مشارکت پیروی شده است و برخی مکاتب تاکید خاصی بر آن داشته اند . مشارکت یک مفهوم قدیمی است که در اداره امور عمومی و برخی افکار مذهبی نیز ریشه دارد . برای نمونه ، مشارکت بر مبنای مشورت در اسلام تحت عنوان  ” شورا  ” مورد توجه جدی قرار گرفته است . قرآن کریم تصمیم گیرندگان را مکلف می کند در اموری که نیاز به تحقیق و تفحص دارد بر مبنای مشورت به تصمیم گیری بپردازند ( شیخ ، 1381 ) .

 

 

پیدایش نظریه های کلاسیک که بر ساختار ، تخصص گرایی ، عقلانی بودن و نظم و ترتیب در سازمان ها تاکید می کرد موجب بروز تضادهایی بین فلسفه کلاسیک با روح و روان انسانی گشت و همین عامل سبب شد توجه اندیشمندان به روابط انسانی معطوف گردد . در سال 1972 التون مایو و همکارانش تلاش کردند میان شرایط کاری و بهره وری رابطه ای برقرار نمایند(اوبرایان ،1984 ) . با این مطالعات بود که اهمیت مدیریت مشارکتی برجسته تر شد و پس از مدتی، با تاکید بر جنبه های اجتماعی گروه های کار ، مکتب جدیدی به نام  “روابط انسانی ” پایه گذاری شد که سعی می کرد بر مشارکت واقعی پای فشارد و آن را تبلیغ کند .

 

 

اندیشه مدیریت مشارکتی را ابتدا مولفان و محققان امریکایی مطرح کردند و برای اولین بار در ژاپن مورد انتقاد قرار گرفت و از آنجا به سازمان های تجاری اروپا و امریکا راه یافت . مدیریت مشارکتی با کار اندیشمندانی چون ارجریس (1975 ) ، مک گریگور(1960 )،لیکرت(1961)،هرزبرگ (1968 ) و لاولر (1986 )رو به رشد نهاد و با اشکال و عناوین مختلف ، نظیر مدیریت بر مبنای هدف ، نظام پیشنهادها، گروه های بهبود کیفیت و گروه های خودگردان به حیات خود ادامه داد . پیام اصلی تحقیقاتی که در این زمینه انجام می شد این بود که مدیریت مشارکتی شامل یک تغییر از سبک کنترل گرا به سبک مشارکت گراست( پارسی ،1383 )

 

 

به هر حال مدیریت مشارکتی یکی از عناصر نظریه کلاسیک و شکل توسعه یافته سیستم های مدیریتی قبلی می باشد . نظریه های سازمانی و مدیریتی مختلفی در طول سال ها با تاکید بر تصمیم گیری مشارکتی شکل گرفته اند که مهم ترین آنها شامل مدیریت کیفیت فراگیر ( گرانت و همکاران ، 1992 ) ، یادگیری سازمانی (داگسون ، 1993 )، نظریه قدرت دهی ( براون و  لاولر،1992 ) و دموکراسـی صنعتی ( دوبر ،1992 ) است . 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

فصل دوم:چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت مشارکتی

ادبیات نظری مدیریت مشاركتی 

–مشاركت 

–مفهوم مشاركت و مدیریت مشاركتی 

–سیر تكوین مدیریت مشاركتی 

–سابقه اجرایی سیستم مدیریت مشاركتی در ایران 

–مبانی فكری مشاركت 

–اهداف مدیریت مشاركتی 

–انواع مشاركت 

–پیش نیازهای مشاركت 

— درجات مشاركت 

— درجات مشاركت و سلسله مراتب نیازها 

— عوامل اقتضایی موثر بر مدیریت مشاركتی 

— ویژگی های افراد و سازمان مشاركت جو 

— مهارت های لازم برای مدیریت مشاركتی 

–فرهنگ مدیریت مشاركتی 

— ابعاد مشاركت 

–سطوح مسئولیت بخشی در سازمان مشاركتی 

— اهرم های ضروری برا ی حركت به سوی مدیریت مشاركتی 

— برنامه ها و فنون مدیریت مشاركتی 

— مهندسی مجدد سازمان ها و مشاركت             

— الگوی مشاركت فراگیر                                    

— عملکرد مدیریت مشاركتی         

— نقش مدیریت مشاركتی در افزایش اثر بخشی كاركنان 

— مزایای مدیریت مشاركتی 

— دیدگاههای موافقان و مخالفان مشاركت  

— پیش فرضهای نادرست درباره مشاركت كاركنان              

— موانع مشاركت از دیدگاه دانش مدیریت       

— موانع فرهنگی مشاركت                                                              

— موانع مشاركت در بخش دولتی                   

— روش های غلبه نمودن بر موانع مشاركتی            

 

بخش دوم: پیشینه تحقیق در مورد مدیریت مشارکتی

 سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده

 چهارچوب نظری تحقیق 

منابع

پرسشنامه بررسی نقش ارتباطات سازمانی در افزایش رضایتمندی کارکنان

پرسشنامه بررسی نقش ارتباطات سازمانی در افزایش رضایتمندی کارکنان پرسشنامه رضایتمندی کارکنان پرسشنامه افزایش رضایتمندی کارکنان پرسشنامه ارتباطات سازمانی پرسشنامه افزایش رضایتمندی کارکنان با ارتباطات سازمانی رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی نقش ارتباطات سازمانی در افزایش رضایتمندی…

پاورپوینت یک طرح کارآمد برای انتقال ویدئویی بر روی شبکه های موردی

پاورپوینت یک طرح کارآمد برای انتقال ویدئویی بر روی شبکه های موردی شبکه های موردی انتقال ویدئویی بر روی شبکه های موردی انتقال ویدئو بر روی شبکه AD HOC طرحی کارا جهت انتقال ویدئو بر روی شبکه های موردی راهکارهای…

دانلودکارآموزی احداث واحد مسکونی 60 ص

دانلودکارآموزی احداث واحد مسکونی 60 ص کلمات کلیدی : دانلودکارآموزی احداث واحد مسکونی 60 ص رفتن به سایت اصلی نام فایل : کارآموزی احداث واحد مسکونی 60 ص فرمت : .DOC تعداد صفحه/اسلاید : 55 حجم : 21 مگابایت گزارش…

سلامت روان براساس رویکردهای مختلف روانشناسی

سلامت روان براساس رویکردهای مختلف روانشناسی کلمات کلیدی : ابعاد سلامت روانی ابعاد اصلی سلامت روانی ابعاد مختلف سلامت روانی نظریه های سلامت روان نظریه های مربوط به سلامت روان دیدگاه های مختلف در مورد سلامت روان رویکردهای مختلف در…

موارد نقض رای داور در داوریهای داخلی و تشریح موارد ابطال و بطلان در قانون داوری تجاری بین المللی

موارد نقض رای داور در داوریهای داخلی و تشریح موارد ابطال و بطلان در قانون داوری تجاری بین المللی نقض رای داور در حقوق ایران موارد بطلان در قانون داوری تجاری موارد ابطال در قانون داوری تجاری اعتراض به رای…

پروپوزال سلامت روانی فرزندان

پروپوزال سلامت روانی فرزندان کلمات کلیدی : پروپوزال سلامت روان پروپوزال سلامت روانی نمونه پروپوزال سلامت روان پروپوزال در مورد سلامت روان پروپوزال سلامت روانی کودکان پروپوزال سلامت روانی دختران پروپوزال سلامت روانی فرزندان دختر پروپوزال در مورد سلامت روانی…

پاورپوینت کتاب مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار تألیف دکتر ناصر میرسپاسی

پاورپوینت کتاب مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار تألیف دکتر ناصر میرسپاسی دانلود رایگان پاورپوینت کتاب مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار تألیف دکتر ناصر میرسپاسی پاورپوینت کتاب مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار تألیف دکتر ناصر…

گزارش کارآموزی مهندسی کشاورزی با عنوان کنه های انباری برنج و گندم

گزارش کارآموزی مهندسی کشاورزی با عنوان کنه های انباری برنج و گندم دانلود پایان نامه کنه های انباری دانلود پایان نامه کنه های انباری برنج و گندم دانلود پایان نامه کنه های برنج و گندم دانلود پایان نامه آفات كشاورزی…

ارزیابی اقلیم و زمین ریخت شناسی شهر بجنورد

ارزیابی اقلیم و زمین ریخت شناسی شهر بجنورد ژئومورفولوژی پالئوکلیماتولوژی بررسی اقلیم حوضه بجنورد بررسی ژئومورفولوژی حوضه بجنورد نقش پالئوکلیماتولوژی درحوضه بجنورد ارزیابی اقلیم و زمین ریخت شناسی شهر بجنورد دانلود پایان نامه رشته جغرافیا رفتن به سایت اصلی دانلود…

پاورپوینت بررسی فناوري هاي نوين در صنايع غذايي

پاورپوینت بررسی فناوري هاي نوين در صنايع غذايي کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی فناوري هاي نوين در صنايع غذايي تحقیق بررسی فناوري هاي نوين در صنايع غذايي بررسی فناوري هاي نوين در صنايع غذايي فناوري هاي نوين در صنايع غذايي…

پرسشنامه سازگاری بل فرم بزرگسالان زنان طلاق رسمی و عاطفی

پرسشنامه سازگاری بل فرم بزرگسالان زنان طلاق رسمی و عاطفی کلمات کلیدی : پرسشنامه سازگاری بل پرسشنامه سازگاری بل ورد پرسشنامه سازگاری بل فرم بلند پرسشنامه سازگاری بل فرم بزرگسالان پرسشنامه استاندارد سازگاری اجتماعی پرسشنامه سازگاری بل 160 سوالی پرسشنامه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت خانوادگی دانشجویان 83 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت خانوادگی دانشجویان 83 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری هویت خانوادگی پیشینه تحقیق هویت خانوادگی پیشینه داخلی هویت خانوادگی پیشینه خارجی هویت خانوادگی پیشینه پژوهش هویت خانوادگی چارچوب نظری هویت خانوادگی فصل دوم پایان…

تأثیر بازخورد استنباطی بر روی دقت و روانی بیان زبان آموزان ایرانی سطح متوسط

تأثیر بازخورد استنباطی بر روی دقت و روانی بیان زبان آموزان ایرانی سطح متوسط پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی زبانهای خارجه آموزش زبان بازخورد دقت و روانی بیان زبان آموزان ایرانی زبان آموزان ایرانی سطح متوسط fluency accuracy feedback…

پرسشنامه راهبردهای توسعه گردشگری روستایی و جاذبه توریستی

پرسشنامه راهبردهای توسعه گردشگری روستایی و جاذبه توریستی کلمات کلیدی : پرسشنامه جذب گردشگر پرسشنامه جذب گردشگری پرسشنامه توسعه روستایی پرسشنامه گردشگری روستایی پرسشنامه راهکارهای جذب گردشگر پرسشنامه راهبردهای جاذبه توریستی پرسشنامه توسعه گردشگری روستایی پرسشنامه روشهای توسعه گردشگری روستایی…

پروپوزال ارزیابی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد کارکنان

پروپوزال ارزیابی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد کارکنان کلمات کلیدی : پروپوزال سرمایه فکری پروپوزال عملکرد کارکنان روشهای ارزشیابی عملکرد عناصر سرمایه های فکری روش های اندازه گیری سرمایه فکری رابطه سرمایه فکری با عملکرد کارکنان تاثیر سرمایه فکری بر…

اثرات داروها بر روی‌ وضعیت‌ تغدیه‌ای‌ افراد

اثرات داروها بر روی‌ وضعیت‌ تغدیه‌ای‌ افراد اثرات داروها بر روی‌ وضعیت‌ تغدیه‌ای‌ افراد تداخل‌ بین‌ دارو و مواد غذایی‌ اثرات داروها بر روی‌ دریافت‌ مواد غذایی‌ اثرات داروها بر روی‌ جذب‌ مواد مغذی‌ اثرات داروها بر روی‌ متابولیسم‌ مواد…

روابط ساختاری بین خدمات گرایی سازمانی، رضایت شغلی كارمند صف و رفتار شهروندی سازمانی

روابط ساختاری بین خدمات گرایی سازمانی، رضایت شغلی كارمند صف و رفتار شهروندی سازمانی رضایت شغلی سازمانهای خدمت محور رفتار شهروندی سازمانی رضایت شغلی كارمندان مقاله در مورد رضایت شغلی مقاله در مورد رضایت شغلی کارکنان مقاله در مورد رضایت…

پروپوزال ارزیابی علل ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق انواع بانکها و راه حلهای مناسب وصول

پروپوزال ارزیابی علل ایجاد مطالبات سررسید گذشته و معوق انواع بانکها و راه حلهای مناسب وصول مطالبات معوق عوامل موثر در ایجاد مطالبات معوق راه حل های مناسب برای وصول مطالبات بانکی مطالبات معوق بانکی ارزیابی علل ایجاد مطالبات معوق…

پاور پوینت و ارائه کامل تقویت کننده های عملیاتی (Op-amp)

پاور پوینت و ارائه کامل تقویت کننده های عملیاتی (Op-amp) آپ امپ حذف سیگنال مشترک تقویت کننده های عملیاتی ویژگی های اپ امپ ایده آل دانلود پاور پوینت تقویت کننده های عملیاتی دانلود پاور پوینت آپ امپ دانلود پاور پوینت…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه دلبستگی شغلی

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه دلبستگی شغلی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه دلبستگی شغلی مبانی نظری دلبستگی شغلی پیشینه تحقیق دلبستگی شغلی پیشینه داخلی دلبستگی شغلی پیشینه خارجی دلبستگی شغلی پیشینه پژوهش دلبستگی شغلی پیشینه نظری…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات گفتاری و زبانی 56 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلالات گفتاری و زبانی 56 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال گفتاری مبانی نظری اختلال گفتاری پیشینه تحقیق اختلال گفتاری پیشینه داخلی اختلال گفتاری پیشینه خارجی اختلال گفتاری پیشینه پژوهش اختلال گفتاری…

بررسی دیدگاه نظریه پردازان و ابعاد مختلف درباره عزت نفس

بررسی دیدگاه نظریه پردازان و ابعاد مختلف درباره عزت نفس کلمات کلیدی : ابعاد عزت نفس کوپر اسمیت بررسی ابعاد عزت نفس سطوح و ابعاد عزت نفس عزت نفس در نوجوانی ابعاد مختلف درباره عزت نفس شیوه های تربیتی عزت…

مبانی نظری بررسی خشونت علیه زنان از نگاه قرآن و احادیث

مبانی نظری بررسی خشونت علیه زنان از نگاه قرآن و احادیث علل خشونت مبانی نظری خشونت حدود خشونت در اسلام بررسی خشونت علیه زنان مبانی نظری خشونت علیه زنان بررسی خشونت علیه زنان از نگاه قرآن و احادیث دانلود فصل…

پاورپوینت آشنایی با انواع پله

پاورپوینت آشنایی با انواع پله پاورپوینت آشنایی با انواع پله پاورپوینت انواع پله تحقیق انواع پله نکات طراحی پله انواع پله انواع پله از نظر فرم انواع پله از نظر پاگرد پله بتنی پله فلزی جزئیات راه پله فلزی مارپیچ…

رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های سنندج

رابطه هوش اخلاقی و مهارت های اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های سنندج ابعاد هوش اخلاقی مهارت های اجتماعی اصول ضروری هوش اخلاقی عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی نظریه های پیشرفت تحصیلی مراحل آماده سازي مهارت هاي اجتماعي…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *