مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت جامع
مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
پیشینه نظری مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
چارچوب نظری مدیریت کیفیت جامع

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع و فراگیر می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت کیفیت جامع در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 «مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008).

 

 

 

تاریخچه مدیریت کیفیت جامع:

مدیریت کیفیت فراگیر که امروزه از آن صحبت می­کنیم، در اواسط دهه 1920 در کارخانه وسترن الکتریک برای طراحی یک سیستم زنگ تلفن شروع شد. مدیریت کیفیت فراگیر در اصل همان کنترل کیفیت آماری بوده است. فردی به نام والتر شوهارت یک زنگ طراحی کرد، شوهارت معتقد بود كه نوسانات در تمام مراحل تولید كالا وجود دارد و می توان دلیل آن را از طریق استفاده از علم آمار بررسی ونسبت به پائین آوردن این نوسانات، و در نتیجه بهبود محصولات تولیدی اقدام كرد. در سال 1931 شوهارت کتابی تحت عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات تولیدات صنعتی» منتشر کرد. شوهارت در این کتاب، کنترل کیفیت، تکنیک­های آماری برای ارزیابی تولید، بهبود و کیفیت را تعریف نمود(زانگ،1997).

 

در سال 1935 آماردان انگلیسی به نام پیرسون کتاب خود را تحت عنوان کاربرد روش های آماری در استاندارد کردن فعالیت های صنعتی و کنترل کیفیت منتشر کرد. در سال 1951 دکتر فیگنبام کتابی تحت عنوان کنترل کیفیت فراگیر منتشرکرد. در این کتاب او به جای کنترل کیفیت آماری از کنترل کیفیت فراگیر سخن به میان آورد. در سال 1954 جوزف جوران اهیمت درگیر نمودن تمام بخش­ها در پیگیری امر کفیت و اهمیت رضایت مشتری را به جای امر ساده تبعیت از مشخصات محصول به ژاپنی یادآوری نمود. در سال 1962 ایشی کاوا ایده و تفکرات جوران و فیگنبام را بسط داد و موضوع مشتریان داخلی را که دریافت کنندگان برون داده های داخل سازمان هستند. علاوه بر مشتریان خارجی سازمان مطرح کرد. در اواخر دهه 1970 آمریکایی ها و اروپایی ها که متوجه پیشی گرفتن ژاپنی ها در تسخیر بازر جهانی شدند، به فکر استفاده از نگرش مدیریت کیفیت جامع بر مدیریت خود بر آمدند.

 

 

در سال 1987 آمریکا در مقابل جایزه دمینگ جایزه ای را به نام مالکوم بالدریج ابداع کردند. این جایزه برای معرف شرکت هایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای مدیریت کیفیت جامع دست یافته­اند، طراحی شده است.دمینگ 14 اصل را به عنوان داروی شفابخش اقتصاد و صنایع بیمار آن زمان مطرح نمود که در صورت به کارگیری صحیح و توجه به فرهنگ سازمان می توان بخش زیادی از مشکلاتی را که در جهت اتقای کیفیت و کاهش ضایعات وجود دارد، برطرف نمود. علاوه بر دکتر دمینگ افرادی نظر جوزف جوران، فیلیپ کرازبی، ایشی کاوا و … در گسترش و توسعه مدیریت کیفیت و روند تکامل کنترل کیفیت فراگیر نقش بسزایی ایفا کرده اند (زانگ، 1997).

 

 

 

مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM)

واژه TQM از سه کلمه Total (فراگیر)،Quality  (کیفیت) و Manegment (مدیریت) تشکیل شده است. بررسی و تحلیل این سه جزء به درک و فهم عمیق تر آن کمک می کند. کلمه “Total” به این معناست که TQM همه افراد و همه امور سازمان را در بر می­گیرد. واژهQuality”” به معنی ارائه آنچه مورد نیاز و انتظار مشتریان است و واژه “Manegement” یعنی کیفیت در سازمان مدیریت می شود، نه اینکه تنها به وسیله بازرسی و کنترل، نگهداری و حفظ گردد (آقایی، 1379).

می توان گفت مدیریت کیفیت جامع، یک فلسفه مدیریتی است که بررسی می کند تا همه وظایف سازمانی (بازاریابی، مالی، طراحی، مهندسی، تولید و خدمت به مشتری) را یکپارچه نماید و به برطرف کردن نیازهای مشتریان و اهداف سازمان متمرکز می باشد(هاشمی،2008). وینی با بررسی نظرات مختلف، عناصر اساسی و عمده تشکیل دهنده TQM را شامل مشتری گرایی، تعهد مدیریت عالی، استفاده از فنون و ابزارهای مدیریت کیفیت، آموزش های آکادمیک و سازمانی، مشارکت و انجام کارتیمی، ارزیابی و بازخورد و تغییر فرهنگ می داند(وینی[1]،2007). هیلستن و کلیفسجو[2]، TQM را به عنوان یک سیستم مدیریتی دائما در حال تحول شامل ارزش ها، شیوه ها و ابزار، با هدف افزایش رضایت مشتری داخلی و خارجی با مقدار کم منابع تعریف کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت 70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو 71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

 

مبانی نظری ارزیابی رابطه بین معیار عدم تقارن زمانی سود با معیار MTB

مبانی نظری ارزیابی رابطه بین معیار عدم تقارن زمانی سود با معیار MTB معیار سود و زیانی معیار ترازنامه ای محافظه كاری محافظه كاری سود و زیانی محافظه كاری ترازنامه ای ارتباط معیار سود و زیانی و معیار ترازنامه ای…

پاورپوینت شناخت بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی

پاورپوینت شناخت بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی کلمات کلیدی : پاورپوینت شناخت بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی چیستی بافت و فرسودگی شناسایی بافت فرسوده انواع بافت فرسوده زمینه های فرسودگی پدیده فیلترینگ مداخله دربافت فرسوده نمونه…

پاورپوینت بازاریابی تلفنی

پاورپوینت بازاریابی تلفنی کلمات کلیدی : پاورپوینت بازاریابی تلفنی تحقیق بازاریابی تلفنی بازاریابی تلفنی تعریف بازایابی تلفنی تاريخچه بازاريابي تلفني انواع بازاريابي تلفني تفاوت بازاریابی تلفنی با فروش تلفنی عناصر مهم بازاریابی و فروش تلفنی موفق مراحل بازاریابی تلفنی مراحل…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تمایل به ترک شغل 29 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تمایل به ترک شغل 29 صفحه کلمات کلیدی : پیشینه تمایل به ترک شغل مبانی نظری تمایل به ترک شغل ادبیات نظری تمایل به ترک شغل چارچوب نظری تمایل به ترک شغل پیشینه تحقیق تمایل…

معرفی نانوسیال، ویژگی‌ها و روابط حاکم بر خواص آنها

معرفی نانوسیال، ویژگی‌ها و روابط حاکم بر خواص آنها نانوسیال انتقال حرارت سیستم های حرارتی خواص ترموفیزیکی سیال پایان نامه معرفی نانوسیال، ویژگی‌ها و روابط حاکم بر خواص آنها رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه رشته مکانیک معرفی نانوسیال،…

پروپوزال ارزیابی عملکرد بانک با کارت امتیازی متوازن

پروپوزال ارزیابی عملکرد بانک با کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد کارکنان بانک ملت شاخص های ارزیابی عملکرد بانک ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc) پروپوزال ارزیابی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش غنی سازی روابط

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش غنی سازی روابط کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه غنی سازی روابط مبانی نظری غنی سازی روابط پیشینه تحقیق غنی سازی روابط پیشینه داخلی غنی سازی روابط پیشینه خارجی غنی سازی روابط پیشینه پژوهش…

کارآموزی و پروژه رشته برق و الکترونیک با عنوان ساخت ترانسفورماتور (شرکت ایران ترانسفوری)

کارآموزی و پروژه رشته برق و الکترونیک با عنوان ساخت ترانسفورماتور (شرکت ایران ترانسفوری) ترانسفورماتور چیست تعاریف وتقسیم بندی انواع ترانس ساخت ترانسفورماتور شرکت ایران ترانسفوری دانلود کارآموزی و پروژه رشته برق و الکترونیک با عنوان ساخت ترانسفورماتور (شرکت ایران…

پروپوزال زمانبندی در رایانش ابری

پروپوزال زمانبندی در رایانش ابری کلمات کلیدی : دانلود پروپوزال رایانش ابری نمونه پروپوزال رایانش ابری پروپوزال زمانبندی در محاسبات ابری پروپوزال زمانبندی وظایف در رایانش ابری پروپوزال زمانبندی منابع در رایانش ابری پروپوزال الگوریتم های زمانبندی در رایانش ابری…

کارآموزی پروژه مالی رشته حسابداری با عنوان موسیقی

کارآموزی پروژه مالی رشته حسابداری با عنوان موسیقی دانلود کارآموزی رشته حسابداری دانلود کارآموزی پروژه مالی دانلود کارآموزی پروژه مالی رشته حسابداری دانلود کارآموزی موسیقی دانلود کارآموزی پروژه مالی موسیقی رفتن به سایت اصلی دانلود کارآموزی پروژه مالی رشته حسابداری…

آثار و پیامدهای دنیوی و اخروی حسادت

آثار و پیامدهای دنیوی و اخروی حسادت کلمات کلیدی : پایان نامه حسادت آثار روانی حسادت آثار جسمانی حسادت پیامدهای فردی حسادت پیامدهای دنیوی حسادت پیامدهای اخروی حسادت پیامدهای اجتماعی حسادت تعریف حسادت در علم اخلاق تحقیق کامل در مورد…

پرسشنامه کمرویی چیک و بریگز با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه کمرویی چیک و بریگز با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه کمرویی پرسشنامه استاندارد کمرویی پرسشنامه کمرویی کودکان پرسشنامه کمرویی چیک و باس پرسشنامه کمرویی چیک و بریگز پرسشنامه کمرویی 14 سوالی پرسشنامه تجدید نظر شده…

بررسی جهات ابطلال رای داوری با تاکید به نظام حقوقی ایران

بررسی جهات ابطلال رای داوری با تاکید به نظام حقوقی ایران بطلان رأی داوری بطلان رأی داوری در حقوق ایران پایان نامه بطلان رأی داوری در حقوق ایران ابطلال رای داوری پایان نامه ابطلال رای داوری بررسی جهات ابطلال رای…

دانلودکارآموزی آشنايي كلي با سيستم قدرت الكتريكي 49 ص

دانلودکارآموزی آشنايي كلي با سيستم قدرت الكتريكي 49 ص کلمات کلیدی : دانلودکارآموزی آشنايي كلي با سيستم قدرت الكتريكي 49 ص رفتن به سایت اصلی نام فایل : کارآموزی آشنايي كلي با سيستم قدرت الكتريكي 49 ص فرمت : .doc…

پیشینه تحقیق و چارچوب نظری هوش معنوی 67 صفحه

پیشینه تحقیق و چارچوب نظری هوش معنوی 67 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش معنوی مبانی نظری هوش معنوی پیشینه تحقیق هوش معنوی پیشینه داخلی هوش معنوی پیشینه خارجی هوش معنوی پیشینه پژوهش هوش معنوی پیشینه نظری…

دانلودکارآموزی بررسي سيســتم حسـا بداري آموزش و پرورش میانه 25 ص

دانلودکارآموزی بررسي سيســتم حسـا بداري آموزش و پرورش میانه 25 ص کلمات کلیدی : دانلودکارآموزی بررسي سيســتم حسـا بداري آموزش و پرورش میانه 25 ص رفتن به سایت اصلی نام فایل : کارآموزی بررسي سيســتم حسـا بداري آموزش و پرورش…

پروپوزال و طرح تفصیلی تاثیر استقرار مدیریت دانش در صنعت فرش ایران

پروپوزال و طرح تفصیلی تاثیر استقرار مدیریت دانش در صنعت فرش ایران پروپوزال مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش پیاده سازی سیستم مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش در صنعت فرش پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان نقش پیاده سازی…

پاورپوینت مدیریت محصول در بازاریابی ورزشی

پاورپوینت مدیریت محصول در بازاریابی ورزشی کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت مدیریت محصول در بازاریابی ورزشی پاورپوینت مدیریت محصول در بازاریابی ورزشی موضع یابی موضع وجایگاه محصول توسعه استراتژیهای موضع یابی محصول درک موضع محصول اعلام موضع محصول اجرای طرح…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش جنسی 52 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش جنسی 52 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نگرش جنسی مبانی نظری نگرش جنسی پیشینه تحقیق نگرش جنسی پیشینه داخلی نگرش جنسی پیشینه خارجی نگرش جنسی پیشینه پژوهش نگرش جنسی پیشینه نظری…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی) 65 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی) 65 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال اضطراب اجتماعی مبانی نظری اختلال اضطراب اجتماعی پیشینه تحقیق اختلال اضطراب اجتماعی پیشینه داخلی اختلال اضطراب اجتماعی پیشینه خارجی اختلال…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد شغلی 42 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعهد شغلی 42 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تعهد شغلی مبانی نظری تعهد شغلی پیشینه تحقیق تعهد شغلی پیشینه داخلی تعهد شغلی پیشینه خارجی تعهد شغلی پیشینه پژوهش تعهد شغلی پیشینه نظری…

مدیریت علم است یا هنر

مدیریت علم است یا هنر مدیریت علمی ماهیت مدیریت آفریننده‌ی Holism سیستم دانشی سازمان سیستم‌های بحرانی فكری دانلود مقاله مدیریت علم است یا هنر سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه…

لوله و پروفیل آهنی

لوله و پروفیل آهنی پروفیل آهنی لوله و پروفیل آهنی پیشینه صنعت‌ لوله‌ در ایران پیشینه صنعت‌ پروفیل در ایران تكنولوژی تولید پروفیلهای آهنی دانلود مقاله عمران با عنوان لوله و پروفیل آهنی رفتن به سایت اصلی لوله و پروفیل…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریضه حج 60 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریضه حج 60 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه فریضه حج مبانی نظری فریضه حج پیشینه تحقیق فریضه حج پیشینه داخلی فریضه حج پیشینه خارجی فریضه حج پیشینه پژوهش فریضه حج پیشینه نظری…

اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه و حقوق موضوعه

اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه و حقوق موضوعه ثمن شناور بیع با ثمن شناور اعتبار بیع با ثمن شناور اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه اعتبار بیع با ثمن شناور در حقوق صحت بیع با ثمن شناور…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *